Przeczytaj też: Autostradą A2 pojedziemy w grudniu (wideo, zdjęcia)
Zainteresowaniu kierowców trudno się dziwić. Krajowa „dwójka” jest tak zatłoczona, że samochody jadą niekiedy zderzak w zderzak. W dodatku niemalże nie ma dnia, by nie doszło tu do wypadku (ostatni wydarzył się w środę nad ranem). A wtedy zmotoryzowani stoją w korkach lub nabijają kilometry na długich objazdach.
Patalas, prezes Autostrady Wielkopolskiej, już wielokrotnie obiecywał, że A2 od Świecka do Nowego Tomyśla zostanie udostępniona kierowcom z końcem listopada 2011. Wprawdzie nie będzie wtedy jeszcze wszystkich punktów obsługi podróżnych czy stacji paliw, ale jazda tą trasą będzie bezpłatna. Zarówno dla samochodów osobowych, jak i potężnych tirów.
- Postęp prac na budowie wręcz gwarantuje, że dotrzymamy wcześniejszych obietnic - zapewnił nas w środę Patalas. I zaczął wyliczać: - Z danych sprzed kilku dni wynika, że wykonaliśmy już ponad 76 procent nawierzchni betonowej, a na prawie całej długości wbudowaliśmy tak zwany beton chudy. Co nie mniej ważne, spośród 84 obiektów mostowych aż na 82 zaawansowanie wynosi od 85 do 100 procent. Tylko na dwóch - jednym w okolicach Buku i drugim nieopodal Świebodzina - jest to 50 procent. Ale i to powinniśmy nadrobić.
Przeczytaj też: Zapomnieli o budowie zjazdu na autostradzie?
Przypomnijmy, że autostrada A2 od Nowego Tomyśla do Świecka będzie miała prawie 106 km. Składać się będzie z dwóch jezdni, po dwa pasy ruchu na każdej. Do tego trzeba doliczyć pobocze. Docelowo planowane są węzły drogowe Świecko, Rzepin, Torzym, Jordanowo, Trzciel i już istniejący Nowy Tomyśl. Ale ten w Jordanowie będzie czynny nie wcześniej niż za rok. Po wybudowaniu drogi szybkiego ruchu S3 między Międzyrzeczem a Sulechowem właśnie w Jordanowie kierowcy podróżujący ze Szczecina czy Gorzowa będą mogli wjechać na A2, by dalej pomknąć w kierunku Poznania albo zachodniej granicy.
O skali inwestycji niech świadczy to, że trzeba będzie wbudować ponad 2,2 mln m sześc. betonu, co wystarczyłoby na przeszło 3,6 tys. basenów o wymiarach olimpijskich! Obecnie nawierzchnię betonową układają dwie potężne maszyny, ich łączna wydajność wynosi 20 km jednej jezdni na miesiąc. Na budowie pracuje ponad 2 tys. osób, które korzystają z przeszło 2 tys. różnego rodzaju maszyn, jak potężne ciężarówki czy koparki.
Przeczytaj też: Budowa dróg. Odwieczne polskie absurdy
Zofię Kwiatkowską, rzeczniczkę Autostrady Wielkopolskiej, zapytaliśmy, kiedy będzie gotowy wiadukt na wysokości Gronowa, przed zjazdem do Łagowa. Obecnie w tym miejscu, w związku z budową A2, kierowcy często narażeni są na kłopoty.
- Już skierowaliśmy wniosek o dopuszczenie obiektu do ruchu. Wydaje się, że formalności nie powinny trwać dłużej niż dwa tygodnie. Dlatego na początku sierpnia wiadukt powinien zostać oddany do użytku - szacuje Kwiatkowska.
Przeczytaj też: Dzięki S3 złapiemy oddech
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?