Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na sesji o mobilności i ochronie środowiska. Ponowny spór o Przylep

Daniel Sawicki
fot. Daniel Sawicki
We wtorek obradowali radni Zielonej Góry. Znów były spory i dyskusje o pożar w Przylepie. Radni przegłosowali też ważne uchwały.

Jednym z kluczowych punktów wtorkowej sesji był raport z realizacji w latach 2020 – 2021 Programu Ochrony Środowiska dla miasta Zielona Góra na lata 2020 – 2023 z perspektywą do roku 2027. Sprawozdanie przedstawił prezydent Janusz Kubicki, który zaprezentował również raport z prac na pogorzelisku w Przylepie.

Przypomnijmy, że na jego likwidację z budżetu państwa dostaliśmy 43 mln złotych. Całość pochodzi z dotacji z Ministerstwa Klimatu i Środowiska – mówił Janusz Kubicki. - Pierwszy etap prac to opróżnienie placu, drugi to rozbiórka hali z wydobyciem odpadów, a następnie przebadanie pod kątem odpadów.

Na terenie pojawi się 11 kamer na tym terenie. Odpady wywożone są do Ciepielówka oraz do Konina i tam utylizowane.

Ten punkt spowodował dyskusję, którą radni opozycji przekształcili w ponowny spór o Przylep. Radny Tomasz Nesterowicz przyszedł nawet na sesję ze specjalną tablicą i domagał się wyjaśnień w sprawie pożaru, bo jego zdaniem do dziś nie wiadomo czy mieszkańcy byli bezpieczni i czy zrobiono wszystko, aby doprowadzić do likwidacji zagrożenia.

Pragnę zauważyć, że mimo tych badań, które pan prezydent przedstawił, to z pism, które otrzymuję, nie wynika, że jest wykluczona sprawa skażenia terenu. I dlatego raz jeszcze powtórzę, prośbę, że niezależnie od tego jak dziś wygląda sytuacja, aby przedstawił procedurę działań na wypadek pożaru – mówił Nesterowicz.

Radni przyjęli również uchwałę uchwała w sprawie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Zielonogórsko – Nowosolskiego Obszaru Funkcjonalnego. Jak mówił wiceprezydent Zielonej Góry Dariusz Lesicki podjęcie tej decyzji jest kluczową sprawą dla samorządu Zielonej Góry oraz Nowej Soli.

To jest kontynuacja tego co zaczęliśmy już kilka lat temu czyli wielka preferencja dla komunikacji zbiorowej chodzi nam o to żebyśmy zmniejszyli ilość samochodów osobowych i dotyczy to nie tylko Zielonej Góry ale całego Lubuskiego Trójmiasta oraz gmin pobocznych które współpracują z nami chcemy docelowo doprowadzić do tego aby poruszać się szybko koleją trójmiejską na terenie Zielonej Góry i całego Lubuskiego Trójmiasta Pozwoli to na zwiększenie ekologiczności w naszym subergionie gospodarczym i społecznym – podkreślał Lesicki.

Radny Marcin Pabierowski wskazywał, że usprawnienie transportu publicznego ma posłużyć do wprowadzenia w przyszłości kolei aglomeracyjnej na terenie Lubuskiego Trójmiasta.

To sprawa zintegrowania transportu publicznego i w tej srpawie pojawia się wiele wątków. Między innymi połączeń między osiedlami miasta. Szynobusy muszą dobrze wpisywać się w krajobraz komunikacyjny miasta, łączyć poszczególne części miasta z Kisielinem i pod tym kątem będziemy oceniali dokument, który przyjęliśmy. To jest dopiero pierwszy krok na drodze usprawnienia komunikacji miejskiej – wskazywał Pabierowski.

A już 8 października zostanie oddana do użytku ścieżka rowerowa z Zatonia do Otynia. 8-kilometrowy trakt połączy powiat nowosolski z miastem Zielona Góra. Na tę ścieżkę miasto miało dostać środki z urzędu marszałkowskiego, ale zostały one zablokowane i w rezultacie została zbudowana ze środków własnych samorządów.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska