Jak będzie wyglądać północna obwodnica Gorzowa? Znamy szczegóły!

Jarosław Miłkowski
Jarosław Miłkowski
Północna obwodnica miasta ma mieć ponad 4 km długości. Na początku ma zostać zbudowany 600-metrowy odcinek od ronda Barlineckiego do ul. Kazimierza Wielkiego.
Północna obwodnica miasta ma mieć ponad 4 km długości. Na początku ma zostać zbudowany 600-metrowy odcinek od ronda Barlineckiego do ul. Kazimierza Wielkiego. Jarosław Miłkowski
Coraz bliżej budowy północnej obwodnicy Gorzowa. Przetarg na pierwszy etap ma być jeszcze w tym roku. Termin ukończenia inwestycji to rok 2027. Którędy będzie biegła nowa droga?

Północna obwodnica Gorzowa ma mieć 4,04 km długości i łączyć ul. Myśliborską z ul. Wyszyńskiego, a jej budowa została podzielona na trzy etapy. Pierwszy to budowa drogi od ronda Barlineckiego (czyli skrzyżowania Górczyńskiej i Wyszyńskiego) do ul. Kazimierza Wielkiego. Drugi - od Kazimierza Wielkiego do Żwirowej. Trzeci - od Żwirowej do Myśliborskiej. We wtorkowy wieczór urzędnicy oraz projektanci przedstawiali mieszkańcom, jak ma wyglądać ta inwestycja.

Na całej trasie przewidziano kilka tzw. obiektów inżynierskich. Jednym z nich będzie nowy most przez Kłodawkę. Zostanie on zbudowany w pobliżu ronda u zbiegu Górczyńskiej z Wyszyńskiego.
- Będzie to konstrukcja podobna do istniejącego mostu na ul. Owocowej - mówi Waldemar Cytryna, współautor koncepcji programowo przestrzennej dla całej obwodnicy.

Nowy most przez Kłodawkę będzie już częścią ulicy Kamiennej, jak nazywać się będzie ta część obwodnicy. W Kamienną będzie można wjechać nie tylko przez rondo, ale i przez prawoskręt z ul. Wyszyńskiego (ma to być ułatwienie dla jadących od strony Kłodawy).

W okolicy skrzyżowania Kazimierza Wielkiego z ul. Kuratowskiej powstanie rondo, przez które będzie można zjechać z obwodnicy na Piaski. W związku z tym w tej części miasta nie będzie już parkingu, na którego potrzeby miasto wydzierżawia teren prywatnemu przedsiębiorcy.
- Samo skrzyżowanie Kazimierza Wielkiego z ul. Kuratowskiej zostanie delikatnie skorygowane, a wzdłuż tych ulic powstaną zatoki postojowe. By spowolnić ruch na osiedlu skrzyżowanie będzie wyniesione - mówi z kolei Tomasz Romankiewicz, autor projektu funkcjonalno-użytkowego dla pierwszego etapu obwodnicy.

Nowe rondo na ul. Kazimierza Wielkiego będzie połączone z częścią ul. Owocowej, ale tylko z odcinkiem między obwodnicą a Żwirową. Część Owocowej od strony ul. Wyszyńskiego, Wiejskiej i Ukośnej po wybudowaniu obwodnicy będzie drogą ślepą.
Tak mają wyglądać szczegóły pierwszego etapu, który zostanie zrobiony najwcześniej. A jak będzie wyglądała obwodnica na dalszym odcinku?

Zacznijmy od tego, że pomiędzy ul. Kuratowskiej a Owocową planowane jest wybudowanie ul. Ostroroga, czyli drogi, która będzie równoległa do ul. Owocowej. W tym miejscu zostanie zbudowany wiadukt. Pozwoli on łagodniej dojechać w okolice ul. Żwirowej, które jest ponad Piaskami.
- Ulica Ostroroga ma przechodzić dołem pod obwodnicą. Ukształtowanie terenu jest takie, że ciężko połączyć obie drogi - mówi W. Cytryna.

Po przecięciu ul. Żwirowej obwodnica będzie za cmentarzem skręcać w kierunku Myśliborskiej. Za nekropolią, już na terenach powojskowych, przewidziane jest kolejne rondo i zjazd. Będzie można nim dojechać do nowego parkingu przed cmentarzem (przybędzie więc nowe wejście na nekropolię). Dalej będzie też kolejne rondo z przyszłą ul. Litewską.
Na byłym „poligonie” w ramach obwodnicy powstanie z kolei 150-metrowy wiadukt.
- Ten obszar miasta jest przewidziany w planie pod zieleń i teren pod rekreację. Tam jest naturalne zagłębienie terenu. Droga będzie więc przechodziła nad nim estakadą, żeby nie przerywać istniejącego ekosystemu - mówi projektant.
Obwodnica będzie kończyć się na rondzie, które powstało przy okazji rozbudowy ul. Myśliborskiej (chodzi o rondo między stacją paliw Orlen a Małyszynem, które na ostatniej sesji rady miasta zostało nazwane rondem Schumana).

Budowa obwodnicy będzie wymagała wyburzenia trzech budynków mieszkalnych i trzech obiektów gospodarczych. Są one w rejonie między Kłodawką a Owocową, w sąsiedztwie planowanej ul. Ostroroga oraz w okolicy cmentarza. Miasto już rozmawia z właścicielami nieruchomości (mogą oni wynegocjować cenę lub dostać odszkodowanie).

Kiedy obwodnica ma powstać w całości? Urzędnicy chcą, by było to do 2027 r. Na razie do budowy pójdzie pierwszy odcinek, czyli 600 metrów drogi od istniejącego ronda Barlineckiego do przyszłego ronda na końcu ul. Kazimierza Wielkiego W listopadzie lub w grudniu tego roku ma zostać ogłoszony przetarg na wykonawcę (w formule zaprojektuj i wybuduj). W styczniu 2023 miałoby dojść do jego wyboru, a w kwietniu 2023 mogłyby ruszyć prace. Przewidywany termin zakończenia budowy to październik 2024. Na budowę tego odcinka obwodnicy miasto dostało już 35 mln zł z Polskiego Ładu. W ramach tego rządowego programu magistrat chce też pozyskać 250 mln zł na pozostałe dwa odcinki obwodnicy.

Czytaj również:
Gorzów: na Piaskach ludzie nie chcą obwodnicy. I pytają: - Kto to w ogóle wymyślił? [ZDJĘCIA]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Strefa Biznesu - Sytuacja na rynku pracy w 2023 roku

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska
Dodaj ogłoszenie