Nowa magistrala kolejowa omija Zbąszynek, ale ożywi Międzyrzecz i Świebodzin

Dariusz Dutkiewicz
Dariusz Dutkiewicz
Nowa linia Międzyrzecz - Świebodzin na szczęście ominie i tak już mocno obciążony przejazd w kierunku na Zbąszynek. Dariusz Dutkiewicz
Międzyrzecz i Świebodzin łączy m.in. trasa szybkiego ruchu S3. Ich włodarze liczą, że kolejnym zwornikiem łączącym oba miasta będzie również linia kolejowa. – Planowana linia będzie jednym z odcinków Magistrali Zachodniej, która ma być kręgosłupem kolejowym regionu i jednym z filarów rozwoju naszej gminy – mówi burmistrz Międzyrzecza Remigiusz Lorenz.

- Chcemy połączyć Gorzów Wielkopolski i Zieloną Górę nową linią przez Skwierzynę, Międzyrzecz, Świebodzin i Sulechów. Obie stolice naszego regionu mając wprawdzie połączenie kolejowe, ale przez położony na uboczu Zbąszynek, co wydłuża czas przejazdu, a w dodatku trasa omija centrum regionu – zaznacza R. Lorenz.

Międzyrzecz nie ma bezpośredniego połączenia kolejowego ze Świebodzinem. Zdaniem R. Lorenza, budując torowisko między sąsiadującymi ze sobą miastami można wykorzystać dawną linię z Międzyrzecza do Toporowa, która obecnie jest przejezdna tylko na kilkukilometrowym odcinku do Nietoperka.

Przeczytaj także:Jubileuszowa, Piąta Parada lokomotyw w Międzyrzeczu

Magistrala oknem na świat

Burmistrz podkreśla, że na nowej linii oprócz pociągów pasażerskich kursować będą mogły także składy towarowe. - To bardzo ważne dla mieszkańców naszego miasta i turystów, ale przede wszystkim dla międzyrzeckich zakładów pracy. Transport kolejowy będzie sporym ułatwieniem dla miejscowych firm oraz magnesem dla inwestorów – podkreśla.

Magistrala ma być alternatywą dla ruchu kołowego. - Mamy znakomite położenie i musimy w pełni je wykorzystać. Naszymi atutami są obecnie trasa S3 i pobliskie węzły na autostradzie A2. Wybudowanie magistrali będzie kolejnym oknem na świat dla miasta i naszych firm. Ożywi stację kolejową w Międzyrzeczu, a przedsiębiorcom ułatwi import materiałów potrzebnych do produkcji i eksport swoich wyrobów – mówi międzyrzecki samorządowiec.

Przeczytaj także

Jest szansa na przywrócenie ruchu pociągów pasażerskich na trasach Międzychód - Skwierzyna i Wierzbno – Międzyrzecz

Program Kolej wspomoże samorząd

Nowa linia ma być także gospodarczym kręgosłupem województwa lubuskiego. Świebodzin i Międzyrzecz tworzą tzw. Miejski Obszar Funkcjonalny. Oba miasta mają podobne plany i perspektywy rozwoju gospodarczego. - Dzięki utworzeniu Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego będziemy mogli się ubiegać o dodatkowe pieniądze na ich realizację – dodaje R. Lorenz.

Samorządowcy liczą na Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego. – Wystąpimy do zarządu województwa z wnioskiem o przygotowanie dokumentacji i zabezpieczenie pieniędzy na realizację tej inwestycji w ramach programu Kolej + - zapowiada Daniel Sobolewski z Wydziału Realizacji Inwestycji w międzyrzeckim magistracie.

WIDEO: Kolejki do namiotów testowych w Słubicach

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
12 kwietnia, 20:32, Dingo8:

Ciekawy pomysł. Tylko pytanie - kto rozebrał tory z Sulechowa do Świebodzina.

Pomysł nie jest nowy bo ma ponad 100 lat. Podobnie wyparowały tory za Nietoperkiem do Jordanowa czy z Kurska do Kęszycy Leśnej.

Odlotowy Międzyrzecz.

D
Dingo8

Ciekawy pomysł. Tylko pytanie - kto rozebrał tory z Sulechowa do Świebodzina.

G
Gość

Czy to spóźniony materiał na 1 kwietnia? Co mi po magistrali jak przez grajdoł normalnie przejechać nie idzie, a szybciej dojadę do Świebodzina czy Gorzowa. Słuszną linie ma nasza władza w diagnozowaniu potrzeb i problemów miasta.

Dodaj ogłoszenie