Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowa magistrala kolejowa omija Zbąszynek, ale ożywi Międzyrzecz i Świebodzin

Dariusz Dutkiewicz
Dariusz Dutkiewicz
Nowa linia Międzyrzecz - Świebodzin na szczęście ominie i tak już mocno obciążony przejazd w kierunku na Zbąszynek.
Nowa linia Międzyrzecz - Świebodzin na szczęście ominie i tak już mocno obciążony przejazd w kierunku na Zbąszynek. Dariusz Dutkiewicz
Międzyrzecz i Świebodzin łączy m.in. trasa szybkiego ruchu S3. Ich włodarze liczą, że kolejnym zwornikiem łączącym oba miasta będzie również linia kolejowa. – Planowana linia będzie jednym z odcinków Magistrali Zachodniej, która ma być kręgosłupem kolejowym regionu i jednym z filarów rozwoju naszej gminy – mówi burmistrz Międzyrzecza Remigiusz Lorenz.

- Chcemy połączyć Gorzów Wielkopolski i Zieloną Górę nową linią przez Skwierzynę, Międzyrzecz, Świebodzin i Sulechów. Obie stolice naszego regionu mając wprawdzie połączenie kolejowe, ale przez położony na uboczu Zbąszynek, co wydłuża czas przejazdu, a w dodatku trasa omija centrum regionu – zaznacza R. Lorenz.

Międzyrzecz nie ma bezpośredniego połączenia kolejowego ze Świebodzinem. Zdaniem R. Lorenza, budując torowisko między sąsiadującymi ze sobą miastami można wykorzystać dawną linię z Międzyrzecza do Toporowa, która obecnie jest przejezdna tylko na kilkukilometrowym odcinku do Nietoperka.

Przeczytaj także:Jubileuszowa, Piąta Parada lokomotyw w Międzyrzeczu

Magistrala oknem na świat

Burmistrz podkreśla, że na nowej linii oprócz pociągów pasażerskich kursować będą mogły także składy towarowe. - To bardzo ważne dla mieszkańców naszego miasta i turystów, ale przede wszystkim dla międzyrzeckich zakładów pracy. Transport kolejowy będzie sporym ułatwieniem dla miejscowych firm oraz magnesem dla inwestorów – podkreśla.

Magistrala ma być alternatywą dla ruchu kołowego. - Mamy znakomite położenie i musimy w pełni je wykorzystać. Naszymi atutami są obecnie trasa S3 i pobliskie węzły na autostradzie A2. Wybudowanie magistrali będzie kolejnym oknem na świat dla miasta i naszych firm. Ożywi stację kolejową w Międzyrzeczu, a przedsiębiorcom ułatwi import materiałów potrzebnych do produkcji i eksport swoich wyrobów – mówi międzyrzecki samorządowiec.

Przeczytaj także

Jest szansa na przywrócenie ruchu pociągów pasażerskich na trasach Międzychód - Skwierzyna i Wierzbno – Międzyrzecz

Program Kolej wspomoże samorząd

Nowa linia ma być także gospodarczym kręgosłupem województwa lubuskiego. Świebodzin i Międzyrzecz tworzą tzw. Miejski Obszar Funkcjonalny. Oba miasta mają podobne plany i perspektywy rozwoju gospodarczego. - Dzięki utworzeniu Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego będziemy mogli się ubiegać o dodatkowe pieniądze na ich realizację – dodaje R. Lorenz.

Samorządowcy liczą na Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego. – Wystąpimy do zarządu województwa z wnioskiem o przygotowanie dokumentacji i zabezpieczenie pieniędzy na realizację tej inwestycji w ramach programu Kolej + - zapowiada Daniel Sobolewski z Wydziału Realizacji Inwestycji w międzyrzeckim magistracie.

WIDEO: Kolejki do namiotów testowych w Słubicach

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska